The Lord is teaching us… - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Werkvakantie Capelle - WaarBenJij.nu The Lord is teaching us… - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Werkvakantie Capelle - WaarBenJij.nu

The Lord is teaching us…

Blijf op de hoogte en volg Werkvakantie

06 Augustus 2015 | Oeganda, Masaka

De afgelopen dagen hebben we weer veel geleerd in Oeganda. We leerden onder andere ezelbruggetjes om namen te onthouden (al die koppies lijken op elkaar), creatief te zijn met weinig middelen, dat we op tijd wc-papier moeten kopen en geduldig te zijn als we weer eens moeten wachten.

Maandag 3 augustus 2015

Wat te doen vandaag

Vanmorgen ging de wekker weer vroeg af, want jawel het is een werkdag. Maar voor het werken moet er gegeten worden. De ontbijtploeg zorgde voor een heerlijk ontbijt, met als luxe een bruine boterham. Helaas viel het weer erg tegen, we nemen de Afrikaanse regels wel erg serieus, want regen is niet werken, hihi. Na een uurtje gingen we toch over naar de Hollandse regels en waren er een aantal bazungus weer op de bouw te vinden.

In het vorige verslag hebben jullie misschien wel gelezen dat de meiden zijn ingeburgerd in de Afrikaanse haarcultuur. De tweede ploeg mocht vandaag vrijwillig 5 uur lang zitten om ook mee te gaan in deze cultuur. Gelukkig houden Monirah, Joanne en Nathalie de Hollandse haarcultuur hoog, wat veel verbazing opwekt bij de Oegandezen.

Rond 13:00 uur was het alweer tijd voor de lunch, heerlijke verse ananas en mango werden geserveerd voor de lunch. Het leek wel een restaurant omdat de meiden van de harenclub bediend werden, omdat ze geen kant op konden. Door de regen en het haren vlechten was het een chaotische dag. Tussendoor waren Maarten, Jeffrey, Paulien en Monirah ook nog naar Masaka om daar Willy’s waggie vol te laden met boodschappen voor 19 man en een deurklink die Maarten samen met een doofstomme timmerman heeft gemonteerd.

Tussendoor waren er een aantal die voor de middag iets van sport en spel aan het voorbereiden waren. Helaas gooide het weer roet in het eten waardoor onze plannen werden veranderd naar een creamiddag. Nina, Natasja en Nathalie gingen onder het genot van muziek een idee bedenken voor wat we de kinderen zouden laten maken. Uiteindelijk hebben we bedacht om de kinderen een zelfportret te laten tekenen. Rond 14:00 uur zijn we met een groepje naar het lokaal gegaan om daar de kinderen eens flink aan het werk te zetten. Met spiegels, papier en potloden zijn er hele mooie kunstwerken gemaakt. Vooral de spiegels waren erg interessant, wat voor ons meiden een verslaving is (in de spiegel kijken) en voor deze kinderen erg lachwekkend en bijzonder is.

Na wat chillen billen was het al weer tijd voor de kookploeg om een heerlijke pasta met jawel (honig) saus klaar te maken. Onder het koken hebben Maarten en Jeffrey nog geholpen met een klus van Willy , namelijk het hout naar de houtzagerij brengen met de auto. Dit ging natuurlijk weer op z’n Oegandees , het hout stak 3 meter uit de auto en was op geen enkele manier vastgemaakt.

Na het heerlijke diner en een onwijs goede afsluiting van Niels waarbij Anouk vooral kritiek op had, (leuk hè die stelletjes mee) was het al weer tijd voor een rustige avond om goed uit te rusten.

Weeraba (Tot ziens)
Joanne en Nathalie

Dinsdag 4 augustus 2015

Geduld

Goeeeedenavond beste lezers,

Het leek vannacht wel Wakkerdam in Bukulula. Maarten had midden in de nacht last van een pissebed. Toen hij terugkwam van de WC, had de lieftallige waakhond zijn bed onder gezeken. Maarten heeft de nacht verder in foetushouding doorgebracht op de bank. De hond vond één slachtoffer niet genoeg en heeft een doos met plastic flesjes met veel lawaai over het terrein verspreid. Vanmorgen vonden we ook nog een tandpastaspoor op de veranda.

Vandaag hebben we een dagje in kleine groepjes gewerkt. Er zijn wat strubbelingen op de bouw, dus wordt er in andere categorieën werk gezocht. Een deel van de groep heeft een poppenkast voorbereid voor de kinderen. Verder zijn er wat kleine bouwwerkzaamheden verricht, hebben er mensen een les voorbereid en worden er filmopnames geschoten. Bij de werkzaamheden op de bouw moest er ook een muurtje worden gepleisterd met specie. Dit werd gedaan door de motorisch zeer handige familie Van Vliet. De meeste specie viel op de grond en op henzelf, maar uiteindelijk is heel het muurtje mooi glad getrokken.

Na een ochtend van geduld, ging het kookgroepje wentelteefjes maken, ook hier was veel geduld voor nodig. Uiteindelijk heeft iedereen er wel erg van gesmuld. Met vernieuwde energie kon er begonnen worden met het middagprogramma. Dit programma bestond eerst uit een beetje uitrusten en vrije tijd, maar in de loop van de dag gingen we naar de gehandicaptenworkshop.
We hadden voor de kinderen bij de workshop suiker, zeep, bonen, meel en matrassen meegenomen. Die matrassen konden ze goed gebruiken, want bij de rondleiding zagen we veel bedden waar alleen dunne matjes oplagen. Het was sowieso heel klein en onhygiënisch. Dit maakte op een paar mensen veel indruk. Een deel van de groep ging geld halen om wat souvenirs van de gehandicaptenworkshop te kopen, op die manier konden ze toch een beetje helpen en hielden ze er zelf wat moois aan over.
Toen we weer met zijn allen terug waren, verwerkte iedereen wat hij gezien had op zijn eigen manier. We hadden weer even tijd voor onszelf. Al snel ging de kookgroep starten met de avondmaaltijd, die veel werk kostte. Het resultaat mocht er wederom zijn: Heerlijke pompoensoep, die rook naar bastognekoekjes, en een lekkere pan aardappel-uisoep (die we nog gaan ruiken morgen ;) ). Na het eten zijn al jullie reacties op de reisverslagen voorgelezen, zo waren we toch een beetje thuis.

Tot slot hebben we de afgelopen week geëvalueerd in drie groepen. Daaruit bleek dat iedereen het wel naar zijn zin heeft!
Nu tandenpoetsen en lekker slapen.

Hoogachtend,
Nina, Eef en Geke

Woensdag 5 augustus 2015

Vandaag begon de dag met een heerlijk ontbijt in de vroege ochtendzon. Het standaardontbijt smaakte weer prima. Na het ontbijt moest er weer een aantal mensen helpen bij de bouw. Hier werden stenen rondom de school geplaatst. Paulien en Niels hadden gisteren een hele leuke les voorbereid voor de kinderen en mochten vandaag voor de klas staan. De les ging over het gebruik van internet. Wat je er allemaal mee kon doen en waarvoor je het kan gebruiken. De meesten begrepen wel wat internet inhield. Maar vreemd genoeg wisten de kinderen niet wat een computer was. Ondertussen waren Sanne, Anouk, Mariëlle en Martin bezig met de laatste voorbereidingen voor de poppenkast van vanmiddag.

Daarna gingen wij met zijn allen lunchen. Na de lunch werd de poppenkast uitgevoerd. De poppenkastspelers moesten achter een bankje gaan zitten en Natasja en Paulien hielden een doek omhoog waardoor ze niet gezien kon worden. Het stuk kon opgevoerd worden. De kinderen hadden erg van het stuk genoten. De boodschap van het verhaal was iedereen kan vrienden met elkaar zijn, het maakt niet uit hoe verschillend je van elkaar bent. Na de poppenkast konden alle bazungu`s chillen in de zon of lekker spelen met de kindjes. Behalve Natasja en Paulien, die waren druk bezig met posters maken voor in de lokalen. Op de posters staan kledingstukken, transportmiddelen, het alfabet etc. Daarnaast werd er door een paar bikkels (Matthijs, Monirah, Rieke, Eef en Geke) nog met stenen gegooid, die nog warm waren omdat ze direct uit de oven via de vrachtwagen naar de bouwplaats waren gebracht.

Met het avondeten hebben we spaghetti gegeten met patat, dat was weer overheerlijk. Na het eten konden we ons weer klaar maken voor een afsluiting van de avond. Onder het genot van een lekker frisdrankje moesten we een hele bijzondere opdracht maken. Iedereen moest een brief aan God schrijven, maar dat bleek nog best moeilijk te zijn voor de meesten. Uiteindelijk is het bij iedereen gelukt om de brief te schrijven en daarmee sloten wij deze avond af. Op naar de volgende dag.

Michel, Martin en Nastasja

• 06 Augustus 2015 - 19:06

Hartger:

Wat een mooie impressie. Wij worden op onze wenken bediend. Paulien 2 keer uitstekend in beeld. Lesgeven in oeganda, wauw. In het engels? Of non verbaal?

De school maakt elke keer weer een mooie vooruitgang.

Het weer is in nederland uitstekend,

Heerlijk klus weer.

Nog heel veel plezier, zegen en vooruitgang gewenst

Karin en hartger. En. Anton(de klusser)

• 06 Augustus 2015 - 20:04

Joëlle :

Her Bukulula hangers! Mooie berichten geniet nog van alles wat jullie gaan en mogen beleven! Natas.sanne.Anouk.Nina! Ik mis jullie!! Xxx Joëlle

• 06 Augustus 2015 - 20:21

Marlene Peter En Elly:

Hee kanjers!

Wij lezen in 1 keer 2 reisverslagen Omdat wij genieten van een zeilvakantie in griekenland en wifi erg beperkt is!
    Leuk om ook Maarten op de foto's te zien!
    En wat zijn de afrikaanse kapsels leuk! Geen hoofdpijn meiden?
    Heel veel plezier, en geniet van de komende week.
    Groetjes uit griekenland van Peter, Elly en Marlene

• 06 Augustus 2015 - 20:40

Ton:

Weer erg leuk om te lezen en, niet te vergeten, te bekijken!
    En fijn dat de familie van Vliet daar zo handig wordt. Er is ten slotte altijd wat te doen!

Groeten vanuit een lekker warm Capelle.

• 06 Augustus 2015 - 21:22

Marjolein ( Vriendin Van Vriendin Van Maarten :P ):

Hoii!

Ik heb jullie blogs even bij gelezen. Volgens mij hebben jullie een hele leuke en bijzonder tijd daar! Leuk om er over te lezen en de foto's te zien. Ik wens jullie nog veel plezier en succes met bouwen!

Groetjes,
    Marjolein

• 06 Augustus 2015 - 21:47

Lourens En Miranda Kampherbeek:

Wat leuk dat we de reisverslagen zo kunnen lezen en dat we foto's van jullie kunnen zien.
    We kunnen het met jullie mee beleven. Heel veel plezier en geniet ervan!!!!

groetjes Lourens,Miranda en Maurice

• 06 Augustus 2015 - 22:23

Jannie Van Lieburg:

Wat een bemoedigende titel hebben jullie gekozen,
    Wetenschap dat Hij al vanaf 27 juli bij jullie is, en jullie nooit en te never alleen laat.
    Ben benieuwd naar jullie beleving toen jullie die brieven schreven naar God, dit zal idd niet meevallen, maar knap dat het jullie toch is gelukt.

Wat een leuke stukjes hebben jullie weer geschreven en weer leuke foto's.
    Ik vraag me af of jullie volgende week wel al naar huis willen. Aan de stukjes te lezen en aan de foto's te zien hebben jullie het heel erg naar jullie zin.
    Het is steeds weer genieten als ik de stukjes lees.
    wacht al weer op de volgende.
    Heel veel succes allemaal
    En Natasja, (dikke kus van mij)
    God Bless you all.

• 07 Augustus 2015 - 00:15

Siska/ Theo / Veerle:

Heeey allemaal, wat fijn om weer van jullie te horen, daar kijken we steeds naar uit. Mooi dat alles zo goed gaat bij jullie. We zijn nog meer benieuwd naar de rest van de verhalen en foto's bij jullie terugkomst.
    De bouw lijkt goed te gaan maar wat zijn dan die strubbelingen waar jullie het over hebben?? Van te voren verwachtten wij dat jullie superdun thuis zouden komen na de Afrikaanse ontberingen maar we horen wel heel veel over lekker eten..bijzonder die afrikaanse gerechten met honigsaus haha daar wil ik wel een receptje van. Het lijkt allemaal zo'n andere wereld, vanavond waren we op het strand om de zon te zien ondergaan en dan is het bijna niet te bevatten dat jullie dezelfde zon zien daar. Nou lieve mensen, geniet er nog van en nog even hard doorwerken dan kan het dak eraf / erop bedoel ik.
    liefs theo, siska, sanne, veerle

• 07 Augustus 2015 - 01:00

Joke Ooms:

Nou meiden en jongens ik zit hier ook te genieten van jullie verslagen en foto's
    Ik hoop dat het goed blijft gaan en kijk alweer uit naar de volgende verslagen.

Groetjes allemaal
    Joke

• 07 Augustus 2015 - 05:39

Bjorn Huizer:

Wat een prachtige verslagen tot zover! Geniet van jullie tijd. Leuk om al die verschillende dingen te lezen, van het werk tot alles daarbuiten. Het ga jullie goed!

Groeten, veel succes en geluk aan allemaal,
    Bjorn

• 07 Augustus 2015 - 10:45

Klaas En Elles :

Lieve allemaal,
    Heerlijk om weer wat te mogen lezen over jullie.
    Wat gaat de bouw hard,super hoor! En wat beleven jullie weer veel.
    We hebben enorm gelachen om het pissebed nu een plasmatras. ....jakkes!
    Leuke foto's weer....even goed kijken wie wie is met jullie ingevlochten haren.
    Nu de rest nog hihi. Nemen jullie niet alle Afrikaanse gewoontes mee,dan worden jullie een gevaar op de weg. O ja Martin ging het poppenkast verhaal niet toevallig over Jacob sok....echt iets voor jou zie t al voor me en Mariëlle maar lachen. We zitten buiten koffie te drinken....De zon begint te komen. Vandaag naar Westerbork en Orvelte ...af en toe maar wat ondernemen,morgen lekker fietsen. Het is hier stil al hoewel aan de overkant van ons staat een ouder echtpaar uit Noord Holland,die kleppen gaan open en niet meer dicht pfff. Nou harde werkers succes verder en geniet van die mooie momenten die jullie beleven. We kijken al weer uit naar het volgend verslag. Liefs Klaas en Elles en ook van oma Timmerman die we aan de telefoon hebben. Ps zij leest de verslagen ook die uitgeprint zijn,zij leeft ook erg met jullie mee.

• 07 Augustus 2015 - 11:05

Angelique:

Vanuit italie op n terras waar we internet hebben(bar sport) heb ik jullie verslagen voorgelezen aan mijn man Ronald. We beseffen dat wij hier in n luxe omgeving zijn. De een heeft n nog mooiere auto dan de andere. Zonder boot tel je hier haast al niet meer mee als je kampeert. Volgens mij zijn de mensen daar veel Tevredener dan bij ons. Ze zijn met kleine dingen al blij.eigenlijk zou iedereen dit soort werkvakanties eens moeten meemaken dan kunnen we zien hoe andere mensen de kleine dingen nog kunnen waarderen! Volgens mij krijg ik straks een heel tevreden kind thuis die de kleine dingen weer waardeerd. En dat t leven niet alleen om luxe dingen draait. Ben zo benieuwt naar al jouw verhalen jef. We missen je gezelligheid hier wel hier in italie. Kus angelique

• 07 Augustus 2015 - 11:16

Bertus :

Harde werkers,

Prachtig te zien dat de bouw zo snel gaat. Ik geniet van de verhalen over jullie belevenissen.
    Monirah zal begrijpen dat ik de verhalen zelf mee beleef. De foto's spreken weer boekdelen.
    Goed te lezen dat jullie ook bij Noelina Nakagwa zijn geweest die gehandicapte kinderen een thuis geeft.

Monirah doe Willy, Sara en de kinderen de groeten. Ik ben blij dat de school zich zo ontwikkeld.

Veel plezier nog en groeten van Coby en Bertus van den Heuvel.

• 07 Augustus 2015 - 11:17

Piet En Nely:

Hallo allemaal,
    Wat een super leuke verslagen zijn het weer.
    We leven met jullie mee, vooral als we de foto's bekijken krijgen we een goed beeld van jullie.
    Er wordt hard gewerkt aan school sport en spel.
    Nog een paar dagen en dan gaan jullie op safari.
    Dat zal ook een hele belevenis zijn. Geniet ervan en wij hopen ook daarvan foto's en een leuk
    verslag te krijgen. Nog een hele goede en fijne week met elkaar.
    Groetjes voor allemaal en speciaal voor Mariëlle, Nathalie, Michel, Stéphane, Martin en Jeffrey.
    Opa en Oma Jansen

• 07 Augustus 2015 - 11:35

Elly Kuyv:

Lieve mensen
    Nog een week te gaan, is een derde van de trip.
    So>>> Concentrate the mind on the present moment!
    Voor je het weet zit je weer tussen de molens en tulpen.
    Have Fun! Lieve groet Elly Kuyv.

• 07 Augustus 2015 - 20:08

Lisette Koopmans:

Hallo allemaal,

Wat ontzettend leuk om al jullie verhalen te lezen en de daarbij behorende foto's te zien!
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken. En op de foto's alleen maar blije gezichten, zowel van de kinderen als van jullie. Super!!

Een werkvakantie om nooit meer te vergeten denk ik, en de werkvakantie is nog niet eens voorbij.

Heel veel succes nog, maar vooral ook plezier!

Groetjes Lisette

• 07 Augustus 2015 - 21:47

Wilmy Alderliesten:

Dag allemaal!!

Mooie verhalen weer! En wat wordt er hard gewerkt!! Dat worden mooie spierballen...;-)
    En wie van de 'Mzungu'-dames wordt miss Bukulula??? Wat een prachtige kapsels.
    Alleen...Rieke... waar zijn je blonde lokken gebleven?

Wij genieten hier ook van heerlijk warm zomerweer, hopelijk is dat ook bij jullie nog steeds zo!!
    Veel succes weer de komende dagen.

Tot de volgende blog.

liefs, Wilmy

• 08 Augustus 2015 - 11:43

Dianne:

Heeel leuk om te lezen wat je daar allemaal doet naat!

• 08 Augustus 2015 - 11:46

Anouk Opschoor:

Hallo allemaal,

Leuk om al jullie belevenissen te lezen !! Zo te zien gaat alles goed daarzo en zijn jullie druk aan het werk. Super !! Hierbij ook nog even een persoonlijk berichtje aan Nina en Anouk.
    Nina en Anouk jullie zijn toppers !! Ik ben trots op jullie !! Ik kan niet wachten om jullie weer in Nederland te zien en om bij te praten over jullie reis. Het ziet er gaaf en indrukwekkend uit.

Heel veel succes & plezier nog iedereen.
    Groetjess Anouk

Ps: Kusjes en Knuffels in het speciaal aan Nina en Anouk. Zet hem op meiden.
    xxxxxxx Anouk (& natuurlijk niet te vergeten van Menno voor Nina)

• 08 Augustus 2015 - 14:48

Teavankorlaar:

Dag allemaal,

wat een leuke verslagen om te lezen en vooral de creatieve oplossingen die jullie bedenken als het programma dat je voor ogen had, niet door kan gaan door stort regens o.i.d. Het verhaal van de hond die denkt dat hij zomaar mag plassen, nou ja zeg. Het bezoekje aan de gehandicapten workshop is indrukwekkend. Je dankt de Hemel op je blote knieen dat je weer gezond op 2 benen kunt lopen en doen wat je hand vind om te doen. Als ik nog eens de kans krijg, ga ik een weekje helpen om de gehandicapten activiteiten aan te bieden of inderdaad de basale zorg die ze missen te geven.
    Jullie doen veel meer goed dan je in de gaten hebt, fijn, dat dit kan en mogelijk gemaakt is.

En Monirah, je bent een kanjer, of had ik dat al eens gezegd ?
    lieve groet,
    mama Tea.

• 08 Augustus 2015 - 20:26

Noa, Andra,peter:

Heey allemaal,
    Super leuk om al jullie leuke verhalen te lezen.
    Wij zijn vandaag vanuit Italië naar frankrijk vertrokken.
    En voor Niels: Toevallig staan we op de camping met het zwembad met het glas waardoor je onderwater kan kijken, je weet wel :)

We hopen dat jullie een mooie en gezellige laatste week beleven.

Groetjes
    Noa (en natuurlijk ook peter&andra)

• 08 Augustus 2015 - 20:48

Arenda:

Lief zusje en anderen.
    Het blijft leuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen en meemaken.
    En wat ben ik trots op jullie dat jullie het toch allemaal maar even doen.
    En wat hebben jullie, jullie haar leuk laten vlechten zeg.
    Ziet er heel erg leuk uit.
    Zusje, ik vermaak me hier door bezig te zijn op de manege en ben er nu me bezig om de band tussen mij en Poky te verbeteren door middel van grondwerken.
    Ik kijk er heel erg naar uit als je weer lekker terug komt naar huis, dan kunnen we weer lekker samen gaan paardrijden en andere leuke dingen gaan doen wat ik heel erg gemist heb.
    Ik hoop dat jullie daar nog heel erg veel voor de mensen daar mogen betekenen en dat ze blij zijn met jullie en al het werk wat jullie voor hun doen.
    Voor jullie allemaal, weet dat jullie daar niet alleen zijn.
    Dat er altijd 1tje voor jullie is om er voor jullie te zijn en dat hij naar jullie zal luister wat jullie hem ook maar te zeggen hebben.
    Ik hoop jullie snel weer te zien.
    Heel erg veel kusjes en knuffels voor jullie allemaal.
    XxxxX Arenda

• 09 Augustus 2015 - 14:01

Marja:

Niels en allemaal, Ik vind de stukjes en foto s geweldig om te lezen en oma ook. Hug Marja

• 09 Augustus 2015 - 14:20

Marvel De Windt:

Hi Buzunga's . Interessante reisverslagen. Wat mooi dat God jullie gebruikt om handen en voeten te geven aan het evangelie. Geloof gaat samen met daden. De Heer brengt ons in situaties waar wij steeds meer kunnen leren wat het betekent om in het leven van alledag Jezus te volgen en Hem te danken voor Zijn liefde en goedheid voor ons. Het is geweldig en tegelijkertijd spannend om de Afrikaanse cultuur te mogen meemaken en als nieuwe mensen terug te keren. Weer een ervaring rijker en een voorbeeld voor anderen. Ik moest lachen over dat stukje van de Afrikaanse regels. Regen is niet werken. Zo herkenbaar. Ik wens jullie nog vruchtbare dagen en een fijne tijd. God heeft jullie voor dit werk uitgekozen en Hij zal jullie de kracht en wijsheid geven om dit werk tot een goed einde te brengen. Wees gezegend. Jullie zijn in onze gebeden.

Weeraba.
    Marvel en de ouderengroep.

• 09 Augustus 2015 - 14:32

Bert En Annet. :

Hoi allemaal,

Mooie verhalen weer. De vlechtjes staan goed, Niels wanneer ben jij aan de beurt?
    Na het harde werken even lekker op zoek naar the big five! Veel plezier en succes met de laatste loodjes. We hopen dat jullie de Oegandese bouwregels blijven overtreden en lekker kunnen doorbouwen ondanks de regen!
    Veel liefs Annet en Bert

• 09 Augustus 2015 - 19:39

Joëlle :

Hee lieve allemaal! Jullie laatste weekje vertoeven in Oeganda! Ben zo benieuwd naar alle verhalen! Dus maak er nog wat moois van! Xtc Joëlle

• 09 Augustus 2015 - 21:46

Oma En Opa Wolf Uit Groningen:

Lieve allemaal.

We hebben weer genoten van jullie leuke verhalen en belevenissen.
    Als jullie terug zijn in Capelle hebben ze daar een aantal echte
    vakmensen erbij gekregen , zoals bouwvakkers-koks -kappers en onderwijzers
    Voor de laatste week ,, lest best''
    Groetjes Oma Heinke-Opa Jaap

• 10 Augustus 2015 - 07:04

André Stormbroek:

Lekker bezig.

• 26 Augustus 2015 - 07:32

Jany De Bruijn:

Hoy Monirah,en alle ,lieve vrienden, veel voorspoed en geluk , geniet van r deze werkvakantie. 2015 ,ga je goed. . bedankt voor mooie werk. Hartelijke Groet van Jany de Bruijn